26 november 2011

Saknar sympatisk förmåga...

Wikipedias beskrivning av:

Sympati

Sympati är en känslomässig samhörighet med en annan person. Ofta innebär det att en person upplever ledsamhet, inte på grund av egen bedrövelse utan för att någon annan person som denne är välvilligt inställd till är ledsen.


Ja det kanske är så sant som det är sagt att jag saknar sympatisk förmåga men jag var tvungen att kolla upp ordets egentliga mening.Och även om wikipedia inte räknas som en alldelles perfekt källa så...

Fast jag tror ändå såhär att det ligger i bedömmarens omdömme att avgöra huruvuda en person är sympatisk eller inte beroende på hur mycket medlidande denne kräver för att uppnå sitt mecca så att säga.Och är så att man uppfattar mig som osympatisk kanb det bero på just det att man inte alltid kanske får den medlidande i vissa situationer helt enkelt.
Jag vill ändå påtala att jag har oxå mina mått på vad jag anser sympatiskt.
Personer som gör saker för andra utan egen vinning tex.Hjälp arbetare tex.Ideelt arbete överhuvudtaget.Personer som jobbar med människor som gör det där lilla extra som egentligen inte krävs av dem men som dem ändå gör för att andra ska få det bra.Eller personer som kan försvara någon annan person som inte är närvarande men som det ändå talas om.Att ge utan att kräva något tillbaka.Att respektera att vi tycker olika...listan kan göras lång.
Vad jag däremot inte tycker är sympatiskt är att jobba med människor utan att förstå att alla har lika värde.Att dem 5 största länderna som sitter med i FNs säkerhetsråd är dem största leverantörerna av vapen.Att till synes vara vän med någon men sedan vända kappan med vinden och baktala vännen när det passar.Jag vet inte om det är så sympatiskt att gå till sängs med sin bästa väns man heller.
Som sagt sympati är en tolknings fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
jag vet inte.....lite annorlunda på nåt sätt kanske...vet inte men det finns säkert nån diagnos som skulle stämma in på mig. Är gift med den bästa mannen som finns på jorden och har två världens sötaste barn.

Besökare Sedan Start 2010